Achievmenty. Niewielka funkcjonalność, która zrewolucjonizowała gaming i dawno wykroczyła poza ramy Xboxa.
Xbox 360 zadebiutował na rynku 22 grudnia 2005 roku, zapewniając sobie aż roczną przewagę nad swoim największym konkurentem, PlayStation 3. Chociaż ostatecznie siódmą generację konsol wygrali Japończycy, sprzedając 77 milionów PS3 (względem 76 milionów Xboxów 360), to konsoli Microsoftu zapewniamy szereg funkcjonalności, bez których dziś nie wyobrażamy sobie grania. Jedną z nich były właśnie osiągnięcia.
Czym są achievmenty czyli osiągnięcia
Achievmenty to różne cele zawarte w każdej grze od momentu debiutu Xboxa 360 do współczesnej generacji. Za wykonanie celu otrzymuje się punkty (tzw. GameScore), które dodawane są na konto gracza. Cele mogą być różnorakie. Czasem otrzymuje się je za błahe rzeczy, innym razem trzeba się bardzo postarać, by je odblokować — np. rozegrać kilka tysięcy kilometrów w grze albo przejść jakąś misję w trybie multiplayer.
Achievmenty są prowadzone wedle pewnych zasad. Każda gra musi oferować dokładnie 1000 punktów Gamescore, przy czym nie ma wymagań co do ilości osiągnięć i przyznawanych za nie punktów. Zatem — w teorii — możliwe jest, by gra miała 1000 achievmentów każdy po 1 punkt jak i 1 achievment za 1000 punktów.
Gra jednak może otrzymać duże DLC. Każdy z nich może dorzucić do tej puli kolejne 250 punków. Jeśli zatem gra jest rozwijana przez wiele sezonów, może się zdarzyć, że do zebrania w niej będzie np. 2500 punktów.
?Ciekawostka:W czasie Xboxa 360 był jeszcze jeden próg: 250 punktów dla gier z kategorii “Arcade”. Była to specjalna kategoria gier, do której trafiały niewielkie produkcje tzw. indie games.Od momentu wprowadzenia tej funkcji w Xboxie 360, achievmenty są obowiązkowym elementem gier. Gra nie zostanie dopuszczona do Xbox Store, jeśli nie spełni tego wymogu. Chociaż i tutaj jest wyjątek. Są to tzw. tech dema. Przykładem takiej produkcji jest The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience, który w istocie nie był grą, lecz technologicznym demem silnika Unreal Engine 5.
?Ciekawostka: Chcesz zasilić swój gamescore ogromną liczbą punktów? To musisz zagrać w grę Rare Replay, który pozwala na odblokowanie aż 10000 punktów! Tak, to nie błąd. Drugą co do wielkości pulę zapewnia Halo: Master Chief Collection.Ewolucja Achievmentów
Od momentu ich wprowadzenia w 2005 roku Osiągnięcia przechodzą ciągłą ewolucję. Chociaż istota funkcjonalności pozostaje niezmienna, tak Microsoft na przestrzeni lat podejmował kilka prób na ich uatrakcyjnienie.
Achievmenty w Xbox 360
- Jako pierwsze pojawiły się achievmenty sekretne, które nie zdradzały misji wykonania. Odblokowane były dopiero w momencie, gdy faktycznie przez przypadek udało się je wypełnić. W czerwcu 2022 roku Xbox wprowadził aktualizację pozwalającą jednym przyciskiem odsłonić treść.
- W 2008 roku Microsoft przemodelował dashboard Xboxa 360 rezygnując z interface’u “Blades” na rzecz “NXE” czyli New Xbox Experience. Wówczas to zadebiutowały również Avatary, będące odpowiedzią na avatary Mii z Nintendo Wii. Wtedy też rozszerzono możliwości “aczików” o możliwość odblokowywania nagród dla swoich alter-ego. Wśród nagród znajdowały się ubrania, gadżety, którymi avatar mógł się bawić oraz tapety na tło ekranu początkowego. Każdy Achievment mógł mieć swoje własne tło, lub posiadać jedno wspólne dla każdego. To od dewelopera gry zależało ile tapet zostanie przygotowanych.
Achievmenty za obejrzenie serialu czyli acziki w Xbox One.
Wraz z premierą Xbox One, Microsoft wycofał nagrody za achievmenty dla Avatarów, ponieważ ich rola została znacząco zmniejszona w systemie. Jednak same achievmenty miały przejść ogromną metamorfozę. Projektanci uznali, że fajnie by było rozszerzyć osiągnięcia nie tylko o gry, ale również o aplikacje.
Xbox One początkowo miał być bardziej domowym centrum multimedialnym, niż konsolą per se. To implikowało kilka zmian w systemie. Przede wszystkim Xbox miał obsługiwać Universal Windows Apps, czyli aplikacje przygotowane z myślą o całym ekosystemie Windows (Xbox One, Windows 8, Windows Phone, HoloLens itp.). Stąd pomysł, by aplikacje pobierane z Xbox Store również posiadały achievmenty. I tak np. za obejrzenie 10 filmów w Amazon Prime, można było otrzymać achievment, który zasilał nasz gamescore. Pomysł jednak szybko upadł i został wycofany z użycia.
Drugą planowaną zmianą było… po prostu rozdawnictwo achievmentu. Koronnym przykładem jest specjalny, premierowy achievment dla graczy, którzy zakupili konsolę Xbox One w przedsprzedaży. Z idei tej wycofano się w tym samym momencie, z którego porzucono acziki dla aplikacji.
W 2006 roku Achievmenty przeszły ostatni lifting. Wprowadzono wówczas diamentowe achievmenty. Są nimi oznaczane wszystkie osiągnięcia, które odblokowało mniej niż 5% graczy grających w dany tytuł. Posiadają one zmienioną animacje, uzupełnioną o wizerunek kryształu oraz specjalny dźwięk.
Achievmenty nie tylko na Xboxie
Na przestrzeni lat Microsoft wychodził również z ideą achievmentów poza konsole Xbox. Pierwszą taką próbą była usługa Games for Windows Live, która po prostu przenosiła ideę usługi Live do komputerów PC. Usługa ta została jednak zamknięta 22 sierpnia 2013 roku.
Osiągnięcia można było również odblokowywać na grach mobilnych na telefonach z systemem Windows Phone. Rozwijając swój system, Microsoft nie wymagał jednak implementacji usługi Xbox do każdej gry mobilnej, toteż w mobilnym sklepiku było sporo gier pozbawionych achievmentów. By ułatwić nawigację, gry z usługami Xbox doczekały się własnej zakładki. Wśród najważniejszych gier wspierających mobilne achievmenty należy wymienić serię Halo: Spartan Assault, Sid Meier’s Pirates! czy Mass Effect: Infiltrator.
Achievmenty z Xboxa można też znaleźć na telefonach z Anrdoidem oraz iOS. Nie ma ich dużo, bo na ten moment są to ledwie trzy tytuły: Microsoft Wordament, Microsoft Soliatre Collection oraz Minecraft.
Ostatnią platformą, na której zadebiutowały achievmenty to oczywiście Windows. Tutaj jednak jest sprawa trochę pogmatwana, bo oczywiście, acziki zawarte są w każdej grze kolportowane poprzez aplikację Xbox, ale w sklepie Windows Store znajdziemy również gry z czasów Windows 8, które je wspierały.
Nagrody za achievmenty
Częstym pytaniem wśród nowych graczy jest: Czy mogę wymienić punkty gamescore na nagrody? Odpowiedź brzmi tak, ale nie w Polsce. Dla kilku rynków (między innymi USA, Wielka Brytania, Niemcy) uruchomiony został specjalny program Xbox Rewards, który pozwala wymianę punktów gamescore na drobne nagrody jak gry, abonament Xbox Live lub Game Pass albo zasilić konto instytucji charytatywnych. Na ten moment nie jest znana data uruchomienia podobnego programu w Polsce.
!Uwaga: W Polsce funkcjonuje program Microsoft Rewards, który nie jest programem tożsamym.Przyszłość achievmentów
Na ten moment trudno ją określić. Od dziewiątej generacji konsol, czyli linii Xbox Series, funkcja ta nie przeszła żadnej większej zmiany a wręcz można odnieść wrażenie, że jej rola została nieco zmniejszona. Przeglądanie listy achievmentów zostało schowane pod kilkoma zakładkami. W obecnej wersji dashboardu jedyną innowacją jest lista z informacją, kto w danym miesiącu odblokował najwięcej osiągnięć.
Dodaj komentarz