Dziękujemy szczególnym patronom: Daroq92,

Doom 3

Doom 3 zapewnił przełom technologiczny i po raz pierwszy wprowadził elementy grozy i horroru w serii.

Oficjalna strona gry

  • Producent: id Software
  • Wydawca: Activision
  • Premiera: 03-04-2005
  • W posiadaniu muzeum: Nie
  • Platformy: PCXbox Classic

Ocena na Metacritic:

84
Zagraj w chmurze
Autoryzacja i uruchomienie gry nastąpi na serwerach Microsoftu
Brak Promocji
Zajrzyj wkrótce
Brak na Spotify
brak oficjalnej playlisty

Najważniejsze informacje

  • Po raz pierwszy w historii gier, całe oświetlenie i cienie generowane były w czasie rzeczywistym.
  • Elementy horroru i grozy
  • Exclusive dla konsoli Xbox

Trzecia odsłona legendarnej serii Doom, która wyznaczała standardy dla gatunku w latach dziewięćdziesiątych. Na czele produkcji ponownie stanął John i Adrian Carmack, jednak już bez udziału Johna Romero, który na skutek różnicy zdań opuścił id Software po wydaniu gry Quake.

Oficjalny trailer gry

Wersje językowe

Język Dźwięk Interfejs Napisy
Polski Nie Nie Nie
Niemiecki Tak Tak Nie
Angielski (USA) Tak Tak Nie
Hiszpański Tak Tak Nie
Francuski Tak Tak Nie
Włoski Tak Tak Nie
Koreański Tak Tak Nie

Doom 3 dziś

Kompatybilność wsteczna Xbox Classic, Xbox 360, Xbox One
FPS Boost Nie
Xbox Cross Platform Co-Op Nie
Xbox One X Enhanced 4K Nie
Xbox Play Anywhere Tak
?Ciekawostka:Autorem ścieżki dźwiękowej w grze jest — Chris Vrenna, autor podkładu muzycznego do gier Enter The Matrix czy też American McGee’s Alice.

Fabuła i mechanika

Doom 3 to kolejna część kultowego shootera. Akcja gry toczy się w roku 2145 na Marsie, w rozległym ośrodku badawczym znanej z poprzednich odsłon cyklu korporacji UAC. My zaś wcielamy się w żołnierza piechoty morskiej, który akurat rozpoczął pracę w charakterze ochroniarza UAC.

Chwilę później, po przybyciu do ośrodka dostajemy za zadanie odnalezienie zaginionego naukowca. Okazuje się, że naukowcy prowadzący badania nad teleportacją przez przypadek otwierają portal do innego wymiaru, z którego wychodzą potwory. I tak oto, zdani sami na siebie, musimy zamknąć ów portal.

Pod względem mechaniki to klasyczny FPS, którego sercem jest walka z całymi grupami potworami. Dynamiczna walka, pokaźny arsenał broni oraz — nowość w serii — mroczny klimat ocierający się o horror.

Chociaż gra była bardzo dobrze wykonana i zachwycała oprawą graficzną, gracze narzekali na przesadzoną ciemność oraz ogromną ilość skryptów w grze.

Sukces finansowy mimo krytyki

Doom 3 do dziś pozostaje najsłabiej ocenianą grą z serii, pomimo że gdy spojrzymy na oceny Metacritic są one całkiem dobrze. Po latach jego współtwórca, Tom Willtis wspominał:

Rozczarowanie treścią Dooma 3 wynikło zaś z faktu, że każdy z klientów miał inną wizję tego, co chciał zobaczyć w finalnej wersji produktu

Nie zmienia to faktu, że pomimo krytyki gra sprzedała się w nakładzie 3,5 miliona egzemplarzy. Na 2005 rok była to zawrotna liczba i tytuł był najlepiej sprzedającą się grą studia w ogóle.

?Ciekawostka: Doom 3 na konsolę Xbox posiadał tryb kooperacji, którego nie posiadał pierwowzór – wersja na PC.

 

id Tech 4

Na potrzeby Doom 3 John Carmack opracował zupełnie nowy silnik graficzny — id Tech 4. Ten początkowo miał być tylko aktualizacją dla jego poprzedniej wersji id Tech 3, jednak zakres prac był tak szeroki, że przy okazji zmiany języka z C do C++ podjęto decyzję o przepisaniu go w całości.

Silnik ten projektowany początkowo z myślę o tym konkretnym tytule, skupiał się na generowaniu ciemnych lokacji. Przez to ograniczenie sam Doom 3 jak i engine były krytykowane za brak rozległych lokacji. To zostało dopiero naprawione wraz z wprowadzeniem funkcji Mega Texture w 2007 na potrzeby gry Enemy Territory: Quake Wars.

Carmack jako wizjoner za pomocą id Tech 4 ponownie przesunął granice możliwości gier i w grze Doom 3 całe oświetlenie i cienie generowane były w czasie rzeczywistym. Po raz pierwszy w historii.

id Tech 4 zastosowano jeszcze w kilku grach:

  • Doom 3
  • Doom 3: Resurrection of Evil
  • Quake 4
  • Prey
  • Enemy Territory: Quake Wars
  • Wolfenstein
  • Brink
  • Quadrilateral Cowboy
  • A także stanowił bazę dla anulowanego Prey 2

Doom 3 BFG Edition

W 2012 roku Bethesda wprowadziła na komputery PC i Xbox 360 zremasterowaną wersję gry: Doom 3 BFG Edition, która dodawała nową kampanię składającą się z siedmiu poziomów nazwaną The Lost Mission oraz zmieniony system oświetlenia (możliwość korzystania z latarek przymocowywanych do pancerzy), ułatwienia w sterowaniu i nowy mechanizm checkpointów.
Wprowadzono także możliwość korzystania z dźwięku przestrzennego 5.1

Z punktu widzenia kolekcjonera

Doom 3 zdecydowanie jest kamieniem milowym w produkcji gier. Jednak sama gra, mimo przychylności krytyki, nie jest uważana za wybitną. Z biegiem lat można uznać ją za najsłabszą część z całej serii. Wersja dla konsoli Xbox jest szczególnie istotna. Przede wszystkim jest grą ekskluzywną na konsolach, a także pokazuje możliwości sprzętowe ówczesnego sprzętu.
Pod względem warto mieć w swojej kolekcji pudełko. Szczególnie wydanie kolekcjonerskie. Jednak bardziej z szacunku do serii, niż pod względem inwestycyjnym.

Filip Turczyński

Konsolowiec i kolekcjoner gier. Piszę o grach i sprzęcie. Xbox Ambasador. Posiadacz ponad 50 konsol, ale prawdziwą pasją jest Xbox.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wspieraj Xbox Muzeum na Patronite