Strona główna » Felieton » Xbox SmartGlass

Xbox SmartGlass

Xbox SmartGlass
Xbox SmartGlass nigdy nie zdobyło wielkiej popularności toteż szybko o niej zapomniano. Część jej funkcjonalności funkcjonuje jednak do dziś

Gdy wyścig o miejsce lidera wśród konsol siódmej generacji nabierał rumieńców, Microsoft wdrażał kolejne pomysły i innowacje dla swojego Xboxa 360. Część z nich zrewolucjonizowało rynek gier (Kinect!), a część czerpała garściami od konkurencji. I tak jak u niej, odeszły one w zapomnienie.

Xbox 360 SmartGlass

Gdy sprzedaż konsoli Nintendo Wii osiągnęła szczyt swoich możliwości (technologiczny oraz sprzedażowy), japoński producent zapowiedział jego bezpośredniego następcę. Nintendo Wii U oprócz odświeżonej specyfikacji charakteryzowało się unikalnym kontrolerem z wbudowanym, 6-calowym ekranem. Ekran ten miał być rozszerzeniem możliwości konsoli oraz dodatkowymi opcjami wykorzystywanymi w grach. Chociaż sama konsola poniosła rynkową porażkę, ekran sprawdził się, bo był natywnie wspierany przez każdą grę, która wychodziła na ten system.

Microsoft sądził, że tak jak Wii zachęciło ludzi do gier ruchowych (dlatego w odpowiedzi powstał Kinect), on musi opracować odpowiedź na nietypowy kontroler konkurencji. Xbox 360 był jednak już u schyłku swojej generacji (do premiery Xbox One pozostało nieco ponad rok), więc wypuszczanie nowego kontrolera nie miało żadnego sensu.

Postanowiono więc utworzyć aplikację towarzyszącą i reklamować ją — całkiem sensownym hasłem — że nie potrzeba nowego sprzętu, skoro ten już masz. Appkę Xbox 360 SmartGlass wydano na komputery z systemem Windows 8, tablety oraz smartfony z Androidem, iOS oraz Windows Phone. Aplikacja ta wpisywała się w nową ideę Microsoftu — budowę ogromnego ekosystemu usług oraz sprzętów, które miały być ze sobą połączone za pomocą aplikacji.

Funkcjonalność Xbox 360 SmartGlass

Zdalne sterowanie – użytkownicy mogli korzystać z urządzeń mobilnych jako kontrolerów do przeglądania multimediów, aplikacji, oraz nawigacji po menu konsoli.

Drugi ekran – aplikacja dostarczała dodatkowe treści podczas korzystania z niektórych gier, filmów i aplikacji. Przykładowo, w grach mogła wyświetlać mapy lub statystyki, a podczas oglądania filmów – dodatkowe informacje o aktorach lub scenach.

Integracja z multimediami – Chromecast zna każdy. W wielkim skrócie – to taki odpowiednik Chromecasta dla Xboxa. Można było wysłać zdjęcia, wideo czy muzykę z telefonu wprost na konsolę podpiętą do telewizora a następnie sterować nimi i np. głośnością.

Przeglądanie Internetu –  Możliwość wykorzystania aplikacji jako klawiatura lub touchpad podczas przeglądania sieci w Internet Explorerze

Powiadomienia i komunikacja – SmartGlass umożliwiał otrzymywanie powiadomień o aktywności znajomych, wysyłanie wiadomości oraz przeglądanie osiągnięć bezpośrednio z urządzenia mobilnego. To często było znacznie wygodniejsze doświadczenie, niż używając klawiatury ekranowej. Nie każdy bowiem posiadał dedykowane akcesorium w postaci Xbox 360 Messenger Kit.

Xbox One SmartGlass

Wraz z premierą nowej generacji konsoli, wprowadzono również odświeżoną wersję SmartGlass. Ta zawierała szereg ulepszeń i nowości, których nie można było znaleźć w poprzedniej

Xbox One SmartGlass znacznie bardziej rozwijał funkcję drugiego ekranu z poprzedniej generacji. Oferował dodatkowe treści i interakcje w grach w bardziej zaawansowany sposób. Przykładowo, w grze Dead Rising 3, użytkownicy mogli na ekranie urządzenia mobilnego odbierać połączenia, wiadomości SMS od postaci w grze, śledzić mapy, a nawet korzystać z dronów, co nie było dostępne na Xbox 360.

Xbox One na początku swojej historii posiadał unikalną funkcję Snap Mode, która pozwalała przypiąć drugą aplikację do krawędzi ekranu — np. Skype, YouTube czy przeglądarkę. Dzięki Xbox One SmartGlass można było wygodnie sterować przypiętymi aplikacjami w trybie Snap.

SmartGlass pozwalał też użytkownikom zarządzać telewizją na żywo oraz innymi multimediami za pomocą funkcji OneGuide. Dzięki niej można było sterować dekoderem telewizji kablowej lub satelitarnej, przeglądać programy TV, zmieniać kanały i nagrywać audycje bez przeszkadzania sobie w oglądaniu telewizji. Z pozostałych przyjemnych dodatków to bardziej zaawansowane narzędzia do zarządzania zawartością konsoli, dzięki którym gracze mogli zdalnie instalować gry, aplikacje i aktualizacje, a także monitorować status pobierania i instalacji bez konieczności włączania konsoli. Xbox One Smartglass umożliwiał użytkownikom zdalne uruchamianie gier oraz aplikacji bez użycia kontrolera. Ot, wyciągasz z kieszeni telefon będąc w drugim pokoju i zanim wejdziesz do salonu — masz już grę na ekranie startowym.

To jednak nadal nie koniec! Xbox One SmartGlass oferował bardziej zaawansowaną funkcję śledzenia osiągnięć. Użytkownicy mogli monitorować swoje postępy w osiągnięciach na bieżąco podczas rozgrywki, a także sprawdzać szczegółowe statystyki dotyczące swoich wyników.

Xbox SmartGlass

Xbox One SmartGlass dziś

Cóż, nie będzie niczym odkrywczym, jeśli napiszę, że aplikacja jest dziś całkowicie wycofana z użytku w 2016 roku. Odnaleźć ja można zapewne w jakiś szemranych zakątkach Internetu z agregatorami plików APK dla Androida. Szkoda, bo oferowała wiele, szczególnie w codziennym użytku okołokonsolowych aktywności skutecznie eliminując potrzebę używania pilota czy klawiatury. Aplikacja ta jednak z racji, że nie była natywnym rozwiązaniem jak tabletopad od Nintendo, nie cieszyła się wielkim wsparciem twórców gier, a i gracze niezbyt często po nią sięgali.

Osobiście szkoda mi idei. Xbox One wraz ze sterowaniem głosowym i ruchowym poprzez wspomagającego Kinecta wraz z aplikacją SmartGlass stanowił prawdziwe serce multimedialne domu. Gdy do tego połączyło się ideę uniwersalnych aplikacji, która miała być częścią Windowsa 8, wraz z telefonem Windows Phone otrzymalibyśmy ekosystem, jakiego wcześniej na rynku nie było. To wszystko jest jednak historią i fajnie zobaczyć jej fragmenty w dzisiejszym oprogramowaniu 🙂

Oczywiście, część funkcjonalności została przeniesiona do obecnej aplikacji “Xbox”, którą znajdziesz na iOS i Android, jednak idea drugiego ekranu została zarzucona całkowicie. Brak części funkcji jest całkowicie zrozumiały — w końcu dziś w dashboardzie konsoli nie ma śladu już po funkcji, jaką było Snap Mode czy OneGuide, toteż nie ma potrzeby ich wspierania, ale wycofane zostały też wszelkie odniesienia do idei drugiego ekranu, które były wykorzystywane w grach.

Co zatem z samymi grami? Na szczęście Xbox SmartGlass był w nich funkcją dodatkową i chociaż wycofanie appki wpłynęło na takie gry jak Dead Rising 4, Just Dance 2014 czy Battlefield 4, nadal pozostają one grywalne i znajdują się w katalogu gier ze Wsteczną Kompatybilnością. Możesz więc grać bez przeszkód!

Filip Turczyński

Konsolowiec i kolekcjoner gier. Piszę o grach i sprzęcie. Xbox Ambasador. Posiadacz ponad 50 konsol, ale prawdziwą pasją jest Xbox.

Dodaj komentarz

Kliknij tutaj by dodać komentarz

Wspieraj Xbox Muzeum na Patronite
Szanujemy Twoją prywatność
Razem z naszymi partnerami przechowujemy na urządzeniu informacje, takie jak pliki cookie, i uzyskujemy do nich dostęp, a także przetwarzamy dane osobowe, takie jak niepowtarzalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie. Preferencje możesz zmienić w dowolnym momencie, powracając na tę witrynę lub odwiedzając stronę zawierającą naszą politykę prywatności.