Druga pełnoprawna część gry (a czwarta z serii po Shadow of Chernobyl (2007), Clear Sky (2008), Call of Pripyat (2009)) ponownie zabiera nas do Zony, wokół terenów elektrowni w Czarnobylu.
Oficjalny zwiastun gry
?Ciekawostka: Gra początkowo miała nazywać się Heart of Chernobyl, ale po inwazji Rosji na Ukrainę, twórcy zmienili pisownię na Ukraińską.
Wersje językowe
Język | Dźwięk | Interfejs | Napisy |
---|---|---|---|
Polski | Nie | Tak | Tak |
Niemiecki | Nie | Tak | Tak |
Angielski (USA) | Tak | Tak | Tak |
Hiszpański | Nie | Tak | Tak |
Francuski | Nie | Tak | Tak |
Włoski | Nie | Tak | Tak |
Koreański | Nie | Tak | Tak |
Japoński | Nie | Tak | Tak |
Portugalski (Brazylia) | Nie | Tak | Tak |
Rosyjski | Nie | Tak | Tak |
Fabuła
Gracz trafia do znanej nam z historii zony, czyli najbliższej okolicy uszkodzonej elektrowni atomowej z 1987 roku. Studio GSC Game World wykorzystało narastające legendy wokół tej historii i urozmaiciło teren gry o różne anomalie czy mutanty. Tym razem historia opowiada o kolejnym, nieznanym szerzej ludzkości wybuchu na wskutek którego pojawia się nowe źródło energii. Naszym celem jest je odnaleźć. Warto dodać, że nasze decyzje będą miały wpływ na zakończenie, bowiem każda z nich będzie niosła za sobą różne konsekwencje.
Mechanika
Stalker 2 napędzany jest silnikiem Unreal Engine 5, a twórcy poświęcili dużo energii, by gra płynnie działała zarówno na Xbox Series S jak i X. Gra serwuje graczowi otwarty teren pełen życia. Gracz może natknąć się na mutanty, ale zdobyć też artefakty, które wpływają na naszego bohatera. Nie sposób również nie natknąć się na mieszkańców zony. Nie każdy jednak będzie przyjaźnie nastawionym wobec gracza, ale wielu z nich przydzieli nam różne zadania.
Gra jest shooterem z elementami gry survivalowej oraz immersive sima. Do naszej dyspozycji jest kilkadziesiąt broni jak karabiny czy strzelby, ale znajdziemy również nieco bardziej futurystyczne.
Koszmar produkcyjny
STALKER 2 przeszedł prawdziwy koszmar produkcyjny, który trwał blisko 15 lat. Pierwsza zapowiedź gry nastąpiła już w 2009 roku, zaraz po premierze gry: Stalker: Zew Prypeci i datę jego premiery ustalono na 2012 rok.
Projekt ten jednak wstrzymano, a do jego ponownej zapowiedzi musieliśmy czekać aż do 2018 roku, gdzie premiera została wyznaczona na rok 2022. W międzyczasie wybuchła jednak pandemia Covid-19, która znacząco opóźniła prace. W 2022 roku, po inwazji Rosji na Ukrainę prace nad grą czasowo ponownie wstrzymano. Studio w tym czasie zmagało się z pożarem biura, a jeden z deweloperów tworzących grę zginął na froncie.
Gra ostatecznie zadebiutowała 20 listopada 2024 roku na PC, Xbox Series S|X i była dostępna od pierwszego dnia w abonamencie GamePass Ultimate.
Oficjalny dokument
Na miesiąc przed premierą, Xbox wypuścił specjalny, blisko 90-minutowy dokument pt. War Game: The Making of Stalker 2. Dokument skupia się na problemach produkcyjnych tytułu, który był tworzony podczas pełnoprawnej inwazji Rosji na Ukrainę. Dokument ten to pełnoprawna produkcja filmowa i zachęcam do jej obejrzenia.
Z punktu widzenia kolekcjonera
STALKER 2 to jeden z najważniejszych tytułów dla dziewiątej generacji konsoli. To seria, która na stałe wpisała się w kanon gier a część drugą ze względu na problemy i prawdziwe tragedie, wypada na półce po prostu mieć. Szczególnie wydanie kolekcjonerskie a przynajmniej jedno z nich.
Dodaj komentarz