Uwielbiam takie tytuły jak ten. To, co dziś wydaje nam się zwyczajne, powszechne, przed Halo Wars wcale nie miało miejsca. A z owoców tej gry korzystamy do dziś!
Oficjalny trailer gry
Prace projektowe
Halo Wars zostało zapowiedziane na corocznym wydarzeniu X06 w 2006 roku. Za grę odpowiadać miało studio Ensemble Studios, które wcześniej opracowało hitowe gry Age of Empires oraz Age of Mythology. Twórcy przyznali, że ich ambicją było przeniesienie gier RTS do świata konsol. Owszem, to nie był pierwszy RTS, bo wcześniej gracze mieli okazję zagrać w np. StarCraft na Nintendo 64 czy Warcraft II: The Dark Saga na PlayStation, ale za każdym razem gracze skarżyli się na niewygodne sterowanie.
O ile Halo udowodniło, że shootery mają rację bytu na konsoli, tak Halo Wars miało ambicję pokazać, że da się grać w gry RTS. Zanim więc ruszyły prace nad grą jako taką, Ensamble spędziło długie miesiące na opracowaniu sterowania. To ostatecznie zaowocowało bardzo wygodnym, kołowym menu, które do dziś jest implementowane w najróżniejszych grach. Znajdziesz je m.in. w Mass Effect czy nawet polskim Frospunku!
?Ciekawostka: Bungie, które opracowało oryginalne Halo, ponoć nie było zadowolone z faktu, że powstaje strategia oparta na ich franczyzie. W wywiadach szef studia Ensemble Studios wspominał:Bungie postrzega naszą grę jako “nierządnictwo ich franczyzy”.
Fabuła i mechanika
Wydarzenia przedstawione w grze toczą się na 20 lat przed historią znaną z pierwszej części gry Halo. Gracz poznaje konflikt pomiędzy ludźmi a Przymierzem. Akcja rozpoczyna się na planecie Harvest. UNSC prowadzi tam operację mającą na celu odzyskanie kontroli nad planetą po jej inwazji przez obcych. W trakcie działań wojskowych odkrywają, że Przymierze szuka na planecie starożytnej technologii Pradawnych. Załoga Spirit of Fire wyrusza w pościg za Przymierzem, próbując pokrzyżować jego plany na kolejnych planetach, takich jak Arcadia. Profesor Anders odkrywa, że Przymierze planuje zdobyć kontrolę nad instalacją Pradawnych, która może być potężną bronią masowego rażenia. Kiedy Spirit of Fire dociera na planetę Shield World, gdzie znajduje się instalacja Pradawnych, załoga odkrywa, że Arbiter Ripa ‘Moramee chce użyć tej technologii, aby zniszczyć ludzkość. Sierżant Forge oraz reszta drużyny podejmują próbę zniszczenia instalacji, zanim wpadnie ona w ręce Przymierza.
Na graczy czekała zarówno kampania fabularna, tryb Multiplayer oraz tryb “Skirmish” w trakcie którego grało się przeciwko AI po ustaleniu poziomu trudności i wyborze mapy. Jak przystało na RTSa, gracz musiał dbać o zasoby, budować oraz rozwijać bazy, kontrolować i zarządzać jednostkami. Gra była chwalona za tempo i przystępność. Doskonale odnajdywali się najbardziej oddani fani gatunku jak i zupełni nowicjusze.
Halo Wars dziś
Kompatybilność Wsteczna | Tak: Xbox 360, Xbox One, Xbox Series |
Xbox One X Enhanced 4K | Nie |
Xbox Cloud Gaming | Tak |
Game Pass | Tak |
Xbox Play Anywhere | Tak |
Wersje językowe
Język | Dźwięk | Interfejs | Napisy |
Polski | Tak | Tak | |
Niemiecki | Tak | Tak | Tak |
Angielski (USA) | Tak | Tak | Tak |
Hiszpański | Tak | Tak | Tak |
Francuski | Tak | Tak | Tak |
Włoski | Tak | Tak | Tak |
Koreański | Tak | Tak | |
Portugalski (Brazylia) | Tak | Tak | |
Rosyjski | Tak | Tak | Tak |
Chiński (uproszczony) | Tak | Tak | |
Japoński | Tak | Tak | Tak |
Czeski | Tak | Tak | |
Węgierski | Tak | Tak |
Smutna historia Ensemble Studios
Produkcja Halo Wars przeciągała się. Na trzy miesiące przed premierą Microsoft zapowiedział obsuwę aż o 8 miesięcy — z pierwotnego czerwca 2008 na luty 2009 roku. Nie podano do wiadomości publicznej powodów zmian w dacie premiery poza ogólną “chęcią dopracowania gry”. Jednak już chwilę później Microsoft wypuścił kolejny komunikat prasowy, w którym poinformował, że legendarne studio, które dało nam Age of Empires czy Age of Mythology zostanie zamknięte wraz z premierą Halo Wars. To rzadki przypadek, gdy twórcy są świadomi o swoim zamknięciu jeszcze przed premierą gry. Ponownie, nie doczekaliśmy się szczegółów poza lakonicznymi “powodami finansowymi”.
Z drugiej strony, spora część Ensemble nie musiała jednak szukać pracy, bowiem zostali oni przekierowani do nowego zespołu, który miał wspierać Halo Wars po premierze i odpowiadać za kolejne gry — Robot Entertainment. Co ciekawsze, w tym samym komunikacie zapewniono graczy, że studia Rare oraz Lionhead zostają bezpieczne, bowiem Microsoft jest zadowolony z ich pracy.
Lionhead zostało zamknięte 7 lat później – 29 kwietnia 2016 roku.
Z punktu widzenia kolekcjonera
Gry takie jak ta bardziej powstają dla podtrzymania i ekspansji marki, niż ze względu na potencjalny zysk. RTSy jako gatunek od zawsze miał pod górę i tylko w kilku wyjątkach przebijały się do mainstreamu czy od większej świadomości. Halo Wars odcisnęło swoje miejsce na scenie, realnie wpływając na kształt tego, czym są gry RTS dziś. Warto mieć pudełko z tą grą… choćby dla oddania honoru tej grze. Najwięksi fani uniwersum powinni zainteresować się wydaniem kolekcjonerskim gry, które zawierało dodatkowe mapy, komiks, karty liderów, naszywka i całość zamknięta w steelbooku.
Dodaj komentarz