Stworzenie sequela hitu nigdy nie jest łatwe. GoW stało się ikoną i praktycznie wrosło w wizerunek Xboxa, który obok Halo zyskał głośny tytuł. Gdy Polacy kończyli prace nad portem w samym Epicu trwały już prace nad sequelem. Z jednej strony, nie chciano powtórzyć błędów Max Payne’a — czyli zamęczyć gracza w kółko powtarzalnym schematem rozgrywki. I chociaż system osłon sprawiał satysfakcję, to gracze po przejściu gry zgodnie przyznawali, że w grze zabrakło głębi.
Oficjalny trailer gry
Fabuła Gears of War 2
Część druga stanowi bezpośrednią kontynuację fabularną, której akcja toczy się sześć miesięcy po wydarzeniach oryginału. Większość obcych została unicestwiona, ale wśród ludzi pojawiła się fatalna w skutkach zaraza, określona mianem „rdzewienia płuc”. Przeciwnicy zeszli do podziemi chowając się w tunelach zaś dla ludzkości jedynym – i ostatnim – bezpiecznym miejscem jest płaskowyż Jacinto. Gracz, jako Marcus Fenix, musi stawić czoła całkowitemu wyginięciu ludzkości, co nadaje grze bardziej mroczny i emocjonalny ton niż pierwsza część.
Scenarzyści popracowali także nad głębią fabularna. W części pierwszej była ona raczej dodatkiem do gry, niż jej główną osią. Tutaj zaś prócz motywu zemsty Marcusa, skupiono się także na jego kompanie, Dominicku. Ten w trakcie rozgrywki poszukuje swojej zaginionej żony, Marii. Twist fabularny, przerywnik filmowy oraz oprawa muzyczna sprawiły, że gracze chwalili ten fragment fabularny za głębię i emocje im towarzyszące.
Mechanika
Zasadniczo, fundament gry pozostał bez zmian. Nadal jest to trzecioosobowy shooter z rozbudowanym systemem osłon, ale pola bitwy zostały znacząco rozbudowane. Gracz miał mieć poczucie, że stawka jest wysoka i walka toczy się właściwie o wszystko. O przetrwanie, o człowieczeństwo. Ten efekt uzyskano na dwa sposoby, o których wspominał sam Cliffy B.
Pierwszy, to zwiększenie palety barw. Wśród informacji zwrotnych otrzymywanych od graczy dominowała teza, że jedynka jest zbyt jednolita i szara. Drugi, to filmowość. Ponadto poprawiono również oświetlenie
Po drugie, wspomniany lead designer słusznie zauważył, że gry zarówno budżetem jak i dopracowaniem zaczęły doganiać największe hollywoodzkie produkcje. Postacie zaczęły reagować na postrzelenie przez gracza. W trakcie walk można zobaczyć odpadający tynk a także elementy grawitacyjne. Czasem podłoże się trzęsie, czasem zapada w przepaść.
?Ciekawostka: W grze pojawia się humorystyczny element – w jednym z poziomów można znaleźć złoty przedmiot w kształcie tortu, co jest odniesieniem do słynnego memu o “The cake is a lie” z gry “Portal”.Fajnym i na tamten okres innowacyjnym podejściem była zależność zawartości gry od odblokowania achievmentów w części poprzedniej. Nikt niczego nie blokował, ale jeśli przeszedłeś Gears of War 1 to dzięki odblokowanym fabularnie achievmentom miałeś odblokowane dodatkowe postacie w Gears of War 2 dla trybu multiplayer.
Zabrakło i PC i PlayStation 3
Chociaż część pierwsza została przeniesiona na komputery osobiste (i to za sprawą polskiej firmy People Can Fly), tak dwójka nigdy nie doczekała się swojego portu. Jako główny powód było wymieniane… piractwo.
Konwersja nowego projektu jest mało lukratywna, gdyż część użytkowników komputerów wolałaby wydać pieniądze na lepszą kartę grafiki, czy inne podzespoły, bo przecież najnowsze gry (a raczej ich pirackie wersje) i tak będą dostępne w Internecie, a ściągać pliki dzisiaj potrafi już prawie każdy.
Drugą przyczyną był fakt, że People Can Fly było już wówczas częścią Epic Games i pracowało nad Gears of War Judgement. Nie było zatem ekipy gotowej podjęcia się portowania gry. Trzecim, nie mniejszym powodem było najprawdopodobniej zabezpieczenie ze strony Microsoft. Gigant z Redmond widząc rosnącą popularność serii zabezpieczył sobie exclusive’a dla konsoli.
?Ciekawostka: Jak na ironię, równo miesiąc po tej wypowiedzi na torrentach pojawił się… pełny obraz Gears of War 2 dla Xboxa w wersji NTSC. Kto zatem posiadał przerobionego Xboxa, grał w piracką wersję zupełnie nie przejmując się legalnością kopii.A co z portem PlayStation? Chociaż wiemy, że port był rozwijany, został on skasowany w momencie gdy przy Gearsach pojawił się Microsoft. Poza tym, twórcy za konsolą za specjalnie nie przepadali…
“Nie cierpię tego pier****nego kontrolera. Przykro mi, ale po prostu nie mogę go zdzierżyć. Kocham natomiast odtwarzacz Blu-ray. […] Myślę, że na PS3 jest kilka świetnych gier. Moim zdaniem Metal Gear jest wspaniały. Heavenly Sword jest wspaniały”.
Gears of War 2 dziś
Gears of War 2 to dziś tytuł, który mimo swojego wieku nadal jest dostępny i wspierany. Doczekał się także najważniejszych ulepszeń. Poniżej tablea
Kompatybilność Wsteczna | Tak: Xbox 360, Xbox One, Xbox Series |
FPS Boost | Tak: Series X|S |
Xbox Cross Platform Co-Op | Tak |
Xbox Cloud Gaming | Tak |
Wersje językowe gry
Język | Dźwięk | Interfejs | Napisy |
Polski | Tak | Tak | |
Niemiecki | Tak | Tak | Tak |
Angielski (USA) | Tak | Tak | Tak |
Hiszpański | Tak | Tak | Tak |
Francuski | Tak | Tak | Tak |
Włoski | Tak | Tak | Tak |
Koreański | Tak | Tak | |
Portugalski (Brazylia) | Tak | Tak | |
Rosyjski | Tak | Tak | |
Chiński (uproszczony) | Tak | Tak |
Z punktu widzenia kolekcjonera
Z punktu widzenia kolekcjonera sytuacja jest analogiczna jak przy części pierwszej. Gra doczekała się limitowanego wydania w steelbooku oraz kilku reedycji w seriach Classics. Wszystkie są zaś względnie łatwo dostępne i skompletowanie ich nie powinno stanowić wielkiego problemu.
Dodaj komentarz