11 bit studios znane jest z gier, które poruszają trudne tematy. Należy więc docenić, że ich odnoga wydawnicza kultywuje tradycje firmy i wyszukuje tytułów nieszablonowych, wielowymiarowych o niecodziennej tematyce. Indika jest nietypową grą i z pewnością nie dla każdego.
Oficjalny zwiastun gry
O grze
Gracz wciela się w tytułową Indikę – zakonnicę żyjącą w XIX wiecznej Rosji, w której religijne wizje przenikają się z rzeczywistością. Nasza bohaterka opuszcza swój klasztor i wyrusza w podróż, w której towarzyszy jej sam… diabeł.
Gracz napotyka na swojej drodze zagadki środowiskowe czy różne mechaniki gameplayowe. Raz będziemy jeździć na motorze by innym razem czy ogrywać fragmenty w stylu pixel-art.
Indika to głęboko symboliczna opowieść, która łączy elementy religii, filozofii i psychologii, osadzona w alternatywnej XIX-wiecznej Rosji. Twórcy z rosyjskiego studia Odd Meter, inspirowani osobistymi doświadczeniami i literaturą rosyjską, stworzyli dzieło pełne metafor i alegorii. Zakonnica, doświadcza wewnętrznego konfliktu między wiarą a osobistymi wątpliwościami. Głos diabła, który słyszy, symbolizuje jej wewnętrzne rozterki i krytyczne spojrzenie na dogmaty religijne. Gra wykorzystuje różnorodne środki wyrazu, takie jak zmienne perspektywy, sekwencje retro i surrealistyczne krajobrazy, aby oddać wewnętrzne stany emocjonalne bohaterki. Inspiracje twórców sięgają dzieł takich reżyserów jak Yorgos Lanthimos czy Andriej Tarkowski, co nadaje grze artystyczny charakter .
?Ciekawostka: Indika została nominowana do kilku prestiżowych nagród, w tym Golden Joystick Awards w kategorii „Najlepsza gra niezależna” oraz The Game Awards w kategorii „Games for Impact”.Wersje językowe gry
Język | Dźwięk | Interfejs | Napisy |
---|---|---|---|
Polski | Nie | Tak | Tak |
Niemiecki | Nie | Tak | Tak |
Angielski (USA) | Tak | Tak | Tak |
Hiszpański | Nie | Tak | Tak |
Francuski | Nie | Tak | Tak |
Japoński | Nie | Tak | Tak |
Portugalski (Brazylia) | Nie | Tak | Tak |
Rosyjski | Tak | Tak | Tak |
Chiński (uproszczony) | Nie | Tak | Tak |
Zawirowania w produkcji
W okresie rozwojowym gry wybuchła wojna na Ukrainie. To sprawiło, że wiele studiów miało z tego powodu problemy jak chociażby autorzy Stalkera 2, którzy przeżyli istne plagi egipskie.
Autorami gry Indika jest pochodzące z Rosji studio Odd Meter. Gdy działania wojenne stały się faktem, studio wyraziło swój publiczny sprzeciw i przeniosło się do Kazachstanu, w którym pracuje do dziś.
Pobyt w Rosji stał się zarówno fizycznie przerażający, jak i, co ważniejsze, moralnie trudny, więc zdecydowaliśmy się wyjechać do innego kraju. Obecnie stało się szczególnie oczywiste, jak istotne są tematy poruszane w naszej grze. Wiele problemów dzisiejszej Rosji leży w społeczno-politycznym infantylizmie, który był wbijany jej obywatelom przez wieki: pokora, posłuszeństwo i cierpliwość są głównymi cnotami narzuconymi przez naszą ortodoksyjną kulturę. Nic więc dziwnego, że instytucje takie jak Rosyjska Cerkiew Prawosławna stały się ostatnio jedną z głównych broni propagandy, wzywając parafian do umierania za ojczyznę i głosząc potworną obojętność na życie własne i innych ludzi. (Dmitry Svetlow, Odd Meter)
Polacy z 11 bit studios, co oczywiste, rozpoczęli współpracę ze studiem dużo wcześniej. Uszanowało jednak decyzję twórców i nie ingerowało w proces produkcyjny ani kreatywny.
W 11 bit wiedzieliśmy, że nie możemy mierzyć naszej trwającej współpracy z Odd Meter tylko ze względu na pochodzenie studia. Kiedy zespół zdecydował się opuścić Rosję i przenieść do Kazachstanu, daliśmy im tyle czasu, ile potrzebowali, aby przywrócić swoje życie prywatne i zawodowe na właściwe tory. Terminy prac rozwojowych mogły zostać przesunięte, a my musieliśmy włożyć mnóstwo nowego wysiłku w papierkową robotę. Ale co najważniejsze, nie ingerowaliśmy w zawartość gry, jej tematykę ani historię, która odważnie porusza tematy prawie całkowicie nieobecne w grach do tej pory. (Rufus Kubica, 11 bit studios)
Wydanie pudełkowe
Oryginalnie gra została wydana cyfrowo na PlayStation, Xboxa oraz PC. Po kilku miesiącach wydawnictwo Merge Games zdecydowało się wydać wersję pudełkową gry, ale tylko w wersji na PlayStation 5. Do tego wydania dołączono także ścieżkę dźwiękową z gry.
Z punktu widzenia kolekcjonera
Indika jest projektem wyjątkowym. Z jednej strony jest to gra przygodowa z drugiej zmuszająca do refleksji i zadania sobie wielu pytań. Jest produktem będącym na skraju sztuki i filozofii. Osobiście boli mnie brak pudełka w wersji na Xboxa, ale nie znamy tak naprawdę też nakładu wersji na PlayStation. Moim zdaniem warto zainwestować pieniądze w pudełko. Spodziewam się, że gra nabierze wyjątkowości i jej legenda urośnie z czasem. Takie wyjątkowe dzieła po prostu nie znikają w odmętach historii.
Dodaj komentarz