Nieszablonowa, nietuzinkowa gra przygodowa, w której gracz musi rozwikłać zagadkę morderstwa w XVI wiecznym opactwie skąpana w niebanalnej oprawie graficznej.
Oficjalny trailer
O grze
To dzieło Obsidian Entertainment zabiera nas do początku XVI wieku, w Bawarii, która w tym czasie nie była częścią Niemiec, ale częścią Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Wówczas to obszar ten wstrząsany był przez niepokoje społeczne.
My zaś wcielamy się w Andreasa Malera, artystę-czeladnika, który pracuje w opactwie. Nasz bohater zupełnie nieoczekiwanie zostaje wplątany, a my musimy rozwikłać jego zagadkę. W tym celu musimy przesłuchać mieszkańców, siostry zakonne czy innych mnichów.
Gra charakteryzuje się nietuzinkową oprawą graficzną. Stylizowana jest ona właśnie na XVI wieczne manuskrypty, które były pisane i rysowane ręcznie — co też zresztą jest świetnie ukazane w grze. Gra nie posiada żadnych mówionych linii dialogowych, a cała ekspresja odbywa się na kartach dialogowych — poprzez animację czy podkreślenia.
?Ciekawostka: W grze nie brakuje polskich akcentów. W pierwszym i drugim akcie możemy spotkać brata Floriana pochodzącego z Poznania. Postać ta charakteryzuje się bardzo spokojnym usposobieniem.
W późniejszym etapie gry, gracz może wybrać, gdzie Andreas spędził ostatnie lata. I tam można wybrać m.in. Polskę. Decyzja ta sprawi, że nasz protagonista będzie znał nieco nasz język i wspominał Kraków!
Wersje językowe gry
Język | Dźwięk | Interfejs | Napisy |
---|---|---|---|
Polski | Nie | Tak | Tak |
Niemiecki | Nie | Tak | Tak |
Angielski (USA) | Nie | Tak | Tak |
Hiszpański | Nie | Tak | Tak |
Francuski | Nie | Tak | Tak |
Włoski | Nie | Tak | Tak |
Portugalski (Brazylia) | Nie | Tak | Tak |
Pentiment dziś
Kompatybilność wsteczna | Xbox One |
FPS Boost | Nie |
Xbox Cross Platform Co-Op | Nie |
Xbox One X Enhanced 4K | Nie |
Xbox Play Anywhere | Tak |
Pentiment na innych platformach
21 lutego 2024 gracze Xboxowi zostali zaskoczeni zmianą strategii dla platformy Xbox. Wówczas to Phil Spencer ogłosił, że od teraz gry własne będą wydawane również na konkurencyjne platformy. Pentiment był pierwszą grą, bo jej debiut nastąpił dzień później na konsolach PlayStation oraz Nintendo Switch. Jakby kontrowersji było mało, gra działała znacząco lepiej na urządzeniach konkurencji, niż na własnych. Pentiment osiągał bowiem 120 fpsów na PS5. Xbox również doczekał się stosownej łatki, jednak dwa tygodnie później.
Produkcja gry
Pentiment zaczął powstawać już po przejęciu Obsidian Entertainment przez Microsoft. Mimo to, prace nad projektem ruszyły bez ich wiedzy w zasadzie w całkowitej tajemnicy. Pierwszy pokaz gry powstał po 9 miesiącach, gdy twórcy mieli już gotowy prototyp:
Po raz pierwszy rozmawialiśmy o tym z Microsoftem po tym, jak stworzyliśmy już pełny prototyp. Sposób, w jaki to przedstawiliśmy, polegał na zaprezentowaniu im prototypu, a następnie jego wyjaśnieniu. Myślę, że gdybyśmy postąpili odwrotnie, byłoby to znacznie trudniejsze – zdradził Sawyer.
Włodarze Xboxa nie tylko zachwycili się produkcją, ale również przyznali, że jest to idealna gra dla takiego abonamentu jak Game Pass. Jak wspominał dalej Josh Sawyer — bez programu Game Pass Pentiment mógłby nigdy nie powstać:
Bez Gam Pass byłoby to pewnie niemożliwe. Stara mentalność wydawców i deweloperów jest na ogół skupiona na większych inwestycjach, które przynoszą większe zyski, a nie o to chodzi w tym ekosystemie. Game Pass to jedyny sposób, by Pentiment był opłacalny.
Z punktu widzenia kolekcjonera
Pentiment to wielkie, małe dzieło. Gra RPG wykonana przez niewielki zespół wewnątrz Obsidiana broni się wielowarstwową, wciągającą fabułą, konsekwencjami wyborów i nietuzinkową oprawą graficzną. Tytuł doczekał się również wydania pudełkowego, ale w ograniczonym nakładzie. Jeśli będziesz mieć okazję — kupuj!
Dodaj komentarz