RPG, w którym Obsidian Entertainment zabiera nas ponownie do świata znanego z serii Pillars of Eternity, gdzie naszym zadaniem jest rozwiązanie zagadki tajemniczej plagi.
Oficjalny trailer
O grze
W Avowed wcielamy się w specjalnego wysłannika, który przybywa do Żywych Ziem, by zbadać tajemniczą plagę, która opanowała krainę. Po dotarciu na miejsce okazuje się, że nasze poselstwo nie jest mile widziane i większość mieszkańców nie jest przyjaźnie nastawiona.
W samą grę możemy grać zarówno z widoku trzeciej jak i pierwszej osoby. W toku rozwoju produkcji gry, twórcy zrezygnowali z otwartego świata (o przyczynach możesz przeczytać poniżej) więc gracz eksploruje mniejsze lub większe lokacje.
Gra chwalona była za konstrukcję map, przyjemny model walki oraz rozbudowaną eksplorację.
Avowed Premium Edition – zawartość opakowania
Steelbook ze śliczną grafiką i tekturową obwolutą w środku zawierał kilka dodatków dla graczy:
- Cyfrowy artbook i ścieżka dźwiękowa
- Mapa Żywych Ziem wydrukowana na materiale
- List od dewelopera
- Dwa pakiety skórek dla towarzyszy
- 5 dni wczesnego dostępu
Niestety, polski oddział Xboxa miał problem z logistyką i pudełka trafił do graczy z dziennym opóźnieniem. Przy wydaniu kosztującym 420 zł, a nie zawierającym fizycznego nośnika, opóźnienie to było znaczące. W ramach zadośćuczynienia gracze otrzymali klucz przedłużający abonament Xbox GamePass Ultimate o 1 miesiąc.
Avowed dziś
Kompatybilność wsteczna | Brak |
FPS Boost | Nie |
Xbox Cross Platform Co-Op | Nie |
Xbox One X Enhanced 4K | Nie |
Xbox Play Anywhere | Tak |
Wersje językowe gry
Język | Dźwięk | Interfejs | Napisy |
---|---|---|---|
Polski | Nie | Tak | Tak |
Niemiecki | Nie | Tak | Tak |
Angielski (USA) | Tak | Tak | Tak |
Hiszpański | Nie | Tak | Tak |
Francuski | Nie | Tak | Tak |
Włoski | Nie | Tak | Tak |
Portugalski (Brazylia) | Nie | Tak | Tak |
Rosyjski | Nie | Tak | Tak |
Chiński (uproszczony) | Nie | Tak | Tak |
Problemy produkcyjne
Teaser gry został zaprezentowany 23 lipca 2020 roku, czyli aż na pięć lat przed jego premierą. Sama produkcja gry rozpoczęła się jednak dwa lata wcześniej.
W 2018 roku Obisidian było wówczas niezależnym studiem, które szukało finansowania. Projektem, który miał zachęcić potencjalnych inwestorów był właśnie Avowed, który wtedy miał być miksem Skyrima oraz Destiny. W tamtej wersji gra była bliższa grze-usłudze o otwartej strukturze a gracze mieli łączyć się w grupy i wspólnie przemierzać świat.
Tego samego roku Microsoft przejął firmę i zwiększył w niej zatrudnienie ze 170 do 280 specjalistów. Mimo zatrudnienia gra nie przechodziła wewnętrznych testów. Krótko mówiąc — była nieciekawa.
Projekt zresetowano i postanowiono wyrzucić z niej tryb multiplayer. Gdy w lipcu 2020 roku zaprezentowano teaser gry przedstawiciele Xboxa i Obsidianu w wywiadach opowiadali, że będzie to największa i najlepsza gra, jaką do tej pory wyprodukowano i ma stawić czoło samemu Skyrimowi.
Jak się okazało, było to życzeniowe myślenie, bowiem już na początku 2021 roku prace nad grą zresetowano ponownie i wymieniono wówczas kierownictwo odpowiadające za grę. Na czele produkcji stanęła Carrie Patel. To ona zdecydowała, by Avowed było mocniej zintegrowane ze światem Pillars of Eternity, a także pozbyła się ogromnego, otwartego świata na rzecz mniejszych lokacji-hubów.
Z punktu widzenia kolekcjonera
Osobiście kupiłem pudełko. To — w dniu pisania tego artykułu — jedyne pudełkowe wydanie tej gry i w dodatku jedyny box, który oficjalnie przeznaczony jest dla konsoli Xbox Series S. Już ta niecodzienna cecha sprawia, że zyskała ona na wartości w moich oczach. Czy jednak jest inwestycja perspektywiczna? Nie wydaje mi się.
Mimo ciepłego przyjęcia znacznie lepszego niż np. wydanego trzy miesiące wcześniej Indiany Jones’a, gra nie okazała się hitem, który za rok-dwa będzie wymieniany na równi z innymi blockbusterami, co nie pozwala sądzić, by pudełko z Avowed pozbawione fizycznego nośnika było kiedyś czymś więcej, niż tylko ciekawostką.
Dodaj komentarz