Dziękujemy szczególnym patronom: Daroq92,

Halo Wars

Pierwsze Halo udowodniło, że FPSy na konsolach są możliwe. Halo Wars - że RTSy.

Ocena na Metacritic:

82
Zagraj w chmurze
Autoryzacja i uruchomienie gry nastąpi na serwerach Microsoftu
Brak Promocji na Xbox
Zajrzyj wkrótce
Brak promocji na GOG.com
Zajrzyj wkrótce
Słuchaj na Spotify
Zostaniesz przekierowany na stronę Spotify.com

Najważniejsze informacje

  • Pierwszy RTS ze sterowaniem stworzonym specjalnie na potrzeby konsol
  • Pierwszy RTS w świecie Halo
  • Sprzedano ponad 1 milion egzemplarzy

Uwielbiam takie tytuły jak ten. To, co dziś wydaje nam się zwyczajne, powszechne, przed Halo Wars wcale nie miało miejsca. A z owoców tej gry korzystamy do dziś!

Oficjalny trailer gry

Prace projektowe

Halo Wars zostało zapowiedziane na corocznym wydarzeniu X06 w 2006 roku. Za grę odpowiadać miało studio Ensemble Studios, które wcześniej opracowało hitowe gry Age of Empires oraz Age of Mythology. Twórcy przyznali, że ich ambicją było przeniesienie gier RTS do świata konsol. Owszem, to nie był pierwszy RTS, bo wcześniej gracze mieli okazję zagrać w np. StarCraft na Nintendo 64 czy Warcraft II: The Dark Saga na PlayStation, ale za każdym razem gracze skarżyli się na niewygodne sterowanie.

O ile Halo udowodniło, że shootery mają rację bytu na konsoli, tak Halo Wars miało ambicję pokazać, że da się grać w gry RTS. Zanim więc ruszyły prace nad grą jako taką, Ensamble spędziło długie miesiące na opracowaniu sterowania. To ostatecznie zaowocowało bardzo wygodnym, kołowym menu, które do dziś jest implementowane w najróżniejszych grach. Znajdziesz je m.in. w Mass Effect czy nawet polskim Frospunku!

?Ciekawostka: Bungie, które opracowało oryginalne Halo, ponoć nie było zadowolone z faktu, że powstaje strategia oparta na ich franczyzie. W wywiadach szef studia Ensemble Studios wspominał:

Bungie postrzega naszą grę jako „nierządnictwo ich franczyzy”.

Fabuła i mechanika

Wydarzenia przedstawione w grze toczą się na 20 lat przed historią znaną z pierwszej części gry Halo. Gracz poznaje konflikt pomiędzy ludźmi a Przymierzem. Akcja rozpoczyna się na planecie Harvest. UNSC prowadzi tam operację mającą na celu odzyskanie kontroli nad planetą po jej inwazji przez obcych. W trakcie działań wojskowych odkrywają, że Przymierze szuka na planecie starożytnej technologii Pradawnych. Załoga Spirit of Fire wyrusza w pościg za Przymierzem, próbując pokrzyżować jego plany na kolejnych planetach, takich jak Arcadia. Profesor Anders odkrywa, że Przymierze planuje zdobyć kontrolę nad instalacją Pradawnych, która może być potężną bronią masowego rażenia. Kiedy Spirit of Fire dociera na planetę Shield World, gdzie znajduje się instalacja Pradawnych, załoga odkrywa, że Arbiter Ripa 'Moramee chce użyć tej technologii, aby zniszczyć ludzkość. Sierżant Forge oraz reszta drużyny podejmują próbę zniszczenia instalacji, zanim wpadnie ona w ręce Przymierza.

Na graczy czekała zarówno kampania fabularna, tryb Multiplayer oraz tryb „Skirmish” w trakcie którego grało się przeciwko AI po ustaleniu poziomu trudności i wyborze mapy. Jak przystało na RTSa, gracz musiał dbać o zasoby, budować oraz rozwijać bazy, kontrolować i zarządzać jednostkami. Gra była chwalona za tempo i przystępność. Doskonale odnajdywali się najbardziej oddani fani gatunku jak i zupełni nowicjusze.

Halo Wars dziś

Kompatybilność wsteczna Xbox 360, Xbox One
FPS Boost Nie
Xbox Cross Platform Co-Op Nie
Xbox One X Enhanced 4K Nie
Xbox Play Anywhere Tak

Wersje językowe

Język Dźwięk Interfejs Napisy
Polski Nie Tak Tak
Niemiecki Tak Tak Tak
Angielski (USA) Tak Tak Tak
Hiszpański Tak Tak Tak
Francuski Tak Tak Tak
Włoski Tak Tak Tak
Koreański Nie Tak Tak
Portugalski (Brazylia) Nie Tak Tak
Rosyjski Tak Tak Tak
Chiński (uproszczony) Nie Tak Tak
Czeski Nie Tak Tak
Węgierski Nie Tak Tak

Smutna historia Ensemble Studios

Produkcja Halo Wars przeciągała się. Na trzy miesiące przed premierą Microsoft zapowiedział obsuwę aż o 8 miesięcy — z pierwotnego czerwca 2008 na luty 2009 roku. Nie podano do wiadomości publicznej powodów zmian w dacie premiery poza ogólną „chęcią dopracowania gry”. Jednak już chwilę później Microsoft wypuścił kolejny komunikat prasowy, w którym poinformował, że legendarne studio, które dało nam Age of Empires czy Age of Mythology zostanie zamknięte wraz z premierą Halo Wars. To rzadki przypadek, gdy twórcy są świadomi o swoim zamknięciu jeszcze przed premierą gry. Ponownie, nie doczekaliśmy się szczegółów poza lakonicznymi „powodami finansowymi”.

Z drugiej strony, spora część Ensemble nie musiała jednak szukać pracy, bowiem zostali oni przekierowani do nowego zespołu, który miał wspierać Halo Wars po premierze i odpowiadać za kolejne gry — Robot Entertainment. Co ciekawsze, w tym samym komunikacie zapewniono graczy, że studia Rare oraz Lionhead zostają bezpieczne, bowiem Microsoft jest zadowolony z ich pracy.
Lionhead zostało zamknięte 7 lat później – 29 kwietnia 2016 roku.

?Ciekawostka: Przed zamknięciem, Ensemble Studios pracowało nad kilkoma tytułami m.in Agent – grą inspirowaną filmem Pixara Iniemamocni wraz z mechanikami zaczęrpniętymi z gry Tomb Raider oraz Halo Universe – MMO wzorowanym na World of Warcraft.

Z punktu widzenia kolekcjonera

Gry takie jak ta bardziej powstają dla podtrzymania i ekspansji marki, niż ze względu na potencjalny zysk. RTSy jako gatunek od zawsze miał pod górę i tylko w kilku wyjątkach przebijały się do mainstreamu czy od większej świadomości. Halo Wars odcisnęło swoje miejsce na scenie, realnie wpływając na kształt tego, czym są gry RTS dziś. Warto mieć pudełko z tą grą… choćby dla oddania honoru tej grze. Najwięksi fani uniwersum powinni zainteresować się wydaniem kolekcjonerskim gry, które zawierało dodatkowe mapy, komiks, karty liderów, naszywka i całość zamknięta w steelbooku.

Filip Turczyński

Konsolowiec i kolekcjoner gier. Piszę o grach i sprzęcie. Xbox Ambasador. Posiadacz ponad 50 konsol, ale prawdziwą pasją jest Xbox.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wspieraj Xbox Muzeum na Patronite